Mitt godaste surdegsbröd!





Ta fram surdegsgrunden på morgonen, och låt stå i rums temperatur hela dagen. Så här börjar du, blanda följande ingredienser :
+ 1dl rågdegsgrund
+ 2dl vatten
+ 1dl vetemjöl
+ 1dl grovt rågmjöl
Rör i hop och låt stå i 8 timmar. Jag gjorde i ordning detta på kvällen och rörde i hop resten av ingredienserna på morgonen.
8 timmar senare:
Bubbligt och fint.
Tillsätt:
+ 13 dl vetemjöl
+1dl havregryn
+1dl grahamsmjöl
+1dl grovt rågmjöl
+5dl ljummet vatten
+lite salt
+ ca 1dl brödsirap

Bearbeta 5-6 minuter i assistent (minst 10 utan)

Den kladdiga degen stjälps upp i två brödformar strö lite vetemjöl över så att du kan trycka ut degen i formen. Sätt ugnen på 225°c och låt brödformarna stå på spisen så att degarna får häva (vila) i 3 timmar. Sen gräddas brödet ca 45minuter. Ta ut formarna från ugnen och låt bröden svalna 1 timme i formarna. Skär sedan upp bröden och ät! Härligt ljumma bröd!

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort