Sjuka barn :-(




Jag kom bara på att jaha skulle skiva om matstrejkande barn, eftersom mina barn varit lite kinkiga på slutet..
Det är ju aldrig kul med matstrejk och annat som hör till sjuka barn, och jag känner mig verkligen som en usel mamma när jag inte får dom att äta.. Men jag har en del knep till andra som har barn som inte vill äta. Nu är mina barn ganska stora (dom är snart 8år, och snart 6år) så att dom kan säga om dom är sugen på något, men jag brukar försöka ha hemma ingredienserna till maträtter som dom gillar. Säg till när maten är klar men låt barnet vilja komma och sitta vid bordet. Är dom halvkinkig på att äta utan att va sjuk, brukar jag va tydlig med att inte ge dom annat mellan måltiderna. Men är dom sjuk är det annorlunda, då ser man till att ha frukt, kex och annat smått och gott synligt och lättillgängligt. Kall korv är något mina barn gärna äter då dom är sjuk..
Vill dom inte dricka kan man ge gurka, melon, ananas eller annan "vattnigfrukt". Till mindre barn kan man mixa frukt eller skiva fint.. Vatten kan man för övrigt erbjuda på olika sätt, vällingflaska eller sportflaska är bra. Funkar inte det kan man ge festis eller isglass.

Jag brukar använda en medicin-doserings spruta (en sån man ger flytande alvedon med) och pytsa på med lite olika vätskor typ festis, vatten mm. även vätskeersättning. Ett annat tips är att ge något som är salt, typ chips eller popcorn, och vatten till..

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort