Vinterlik påsk, jo-jo...



* Kall december med mycket snö lovar gott år. 
*åska i denna månad bådar både storm och regn.
*Om det är kallt i månadens början och slut, men milt väder i dess mitt, följer en långvarig vinter.
*På snöigt år följer rikt år.
*Mycket snö betyder mycket hö. *En ensam skata förkunnar elakt väder.
*Grön jul, vit påsk, och en vårlik jul bebådar en vinterlik påsk.
*Om juldagen inträffar vid nymåne, blir det ett gott år. 
*Ju närmare nytändningen kommer advent, ju sämre år bådar det.
*En våt jul gör tomma visthus och tomma fat.  är vädret vid jul milt, varar vanligtvis kölden in på våren. *Om bröstbenet i Mårten gås är brunt, betyder det mera snö än köld, är det vitt bebådas mera köld än snö.

Enligt bondepraktikan.se:
bilden hittade jag på: dn.se

Kommentarer
Anonym

Kunde inte kommentera på ditt inlägg på blogg.se men följ gärna mig så följer jag tillbaka :)

Svar: okey!
Nitiz

2013-12-20 @ 12:11:26
Hemsida/blogg: http://frejamarley.blogg.se

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort