Vet du detta om saffran?

Saffranskrokus ser ut så här:




Saffran, som kommer från gula märken i saffranskrokus , är den dyrbaraste av allakryddor . Det krävs minst 100 000 — 150 000 krokusar , som måste plockas och rensas för hand, för att utvinna ett kilo torkad saffran. Saffran används som krydda i vissa brödsorter ("saffransbröd"). Numera blandas saffranet i degen, men i äldre tider penslade man bullarna med saffransvatten, när de färdiggräddade just tagits ur ugnen. I Sverige används den främst till lussekatter.

Bild och text hittade jag på:
www.wikipedia.se

Kommentarer
Hoda

vi brukar ha saffran i ris så den blir gul :)tack för informationen

2013-12-24 @ 12:28:06
Hemsida/blogg: http://beautynfaith.blogg.se

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort