Gifflar med egengjord mandelmassa!




Vetebröd enligt vetemjöls burken (påsen)
Jag hade laktosfritt smör och havredryck (oatly) för att göra mjölkfria gifflar. Mandelmassan gjorde jag så här:
1påse sötmandel hackas i matberedare, 1dl florsocker och 1dl strösocker blandas i sen blandade jag i en skvätt havredryck och vatten tills den fått konsistensen så att jag kunde bre ut den på degen. Nästa gång ska jag nog dela i 6-7 klumpar, för jag tyckte att dom blev så stora, men jag delade vetedegen i 5 stycken klumpar som jag sen bakade ut så här:





Ugnen på 250°c. Penslade gifflarna med uppvisat ägg, på med pärlsocker och gräddade dem i mitten av ugnen ca 8 minuter tills de fått fin färg.

Gifflar-steg-för-steg-bilden hittade jag på www.hembakat.se

Kommentarer

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort