Surdegsbröd med russin!




+ 2dl rågdegsgrund
+ 2dl vatten
+ 1dl vetemjöl
+ 1dl grovt rågmjöl
Rör i hop och låt stå i 8 timmar.

Bubbligt och fint.
+ 13dl vetemjöl
5dl ljummet vatten
lite salt
1dl bröd sirap (jag hade ljussirap i)

Bearbeta 5-6 minuter i assistent (minst 10 utan)
och blandade sedan i brödkryddor och russin efter smak.

Jag oljade in formarna och använde krossat linfrö som "ströbröd". Den kladdiga degen stjälps upp i två brödformar, och jag toppade degen med solrosfrön.Sen lät jag degen häva i 3 timmar. Efter två timmar sätt ugnen på 225°c och låter formarna stå på spisen sista timmen. Sen gräddas brödet ca 35minuter.

Kommentarer
Nitiz

Så hur blev brödet då?? Jo barnen tyckte det va gott, men jag är inte riktigt nöjd.. jag tyckte det blev för kompakt och å aningens degigt.. nån annan lite grövre mjölsort (bara 1 dl eller så) och en stund till i ugnen hade gjort susen..

2014-01-21 @ 10:28:32
Hemsida/blogg: http://nitiz.blogg.se

Design av ANNA'S FOTO

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Hej, Jag är en glad tvåbarns-mamma som bor i Norrlands inland. Jag gillar: min familj(så klart), mina vänner, träning, lite inredning och hantverk i form av virka och sy, baka och laga mat. Så typ det och lite till kommer min blogg att handla om!!

Nitiz

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort